
Daniel Hojman
Ph.D. in Economics, Harvard University.
M.A. in Economics, Harvard University.
M.S. in Industrial Engineering, Universidad de Chile.
B.S. in Physics, Universidad de Chile, Santiago.
Daniel Hojman es profesor asociado del Departamento de Economía de la Universidad de Chile y profesor asociado de la Escuela de Gobierno de la Universidad de Harvard.
Fue investigador del Instituto de Estudios Avanzados de Radcliffe y ha publicado artículos de investigación en revistas internacionales como el Journal of Economic Theory y Games and Economic Behavior. Contribuye habitualmente con medios digitales y la prensa tradicional.
Ha estudiado el rol de las redes sociales en el bienestar y la desigualdad, el impacto de la corrupción y los medios de comunicación sobre la participación política y la dinámica de la pobreza. Su investigación reciente se concentra en tres áreas: (i) fundamentos metodológicos para una economía del bienestar que incorpore aspectos centrales de otras ciencias sociales; (ii) políticas públicas para un desarrollo inclusivo y (iii) participación política.
Economía del Bienestar, Pobreza, Desigualdad, Medios de Comunicación, Economía Política y Corrupción.
Publicaciones en Revistas con Comité Editorial
- 2018 / School closure and educational attainment: Evidence from a market-based system / ECONOMICS OF EDUCATION REVIEW
- 2018 / Agency, Human Dignity, and Subjective Well-being / WORLD DEVELOPMENT
- 2017 / The Cost of Dementia in an Unequal Country: The Case of Chile / PLoS One / - No. 3
- 2016 / Residential segregation of incomes in Gran Santiago, 1992-2002: a robust estimation / EURE-REVISTA LATINOAMERICANA DE ESTUDIOS URBANO REGIONALES / - No. 127
- 2016 / Debt trajectories and mental health / SOCIAL SCIENCE & MEDICINE
- 2015 / The cost of dementia: The case of chile. Results of the cuideme study / JOURNAL OF THE NEUROLOGICAL SCIENCES / - No. 1
- 2013 / Media and polarization Evidence from the introduction of broadcast TV in the United States / JOURNAL OF PUBLIC ECONOMICS
- 2008 / Core and periphery in networks / Journal of Economic Theory / - No. 1
Capítulos de libros
Research Monographs
- 2018 / The impact of commuting time over educational achievement: A machine learning approach / - No. 472
- 2017 / School Closure and Educational Attainment: Evidence from a Market-based System / - No. 439
- 2015 / Inequality of Opportunity in Health and Cognitive Abilities: The Case of Chile
- 2015 / Agency, Human Dignity and Subjective Well-Being / - No. 398
- 2015 / Monotonic Aggregation of Preferences and the Rationalization of Choice Functions / - No. 397
- 2014 / Destructive Creation: SchoolTurnover and EducationalAttainment / - No. 396
- 2013 / Over Indebtedness and Depression: Sad Debt or Sad Debtors?
- 2012 / Algunas Correlaciones Incómodas: Carga Tributaria y Bienestar Social en Chile y la OCDE / - No. 11
- 2011 / Costos y Financiamiento de las Propuestas de Reforma de la Educación en Chile / - No. 9
- 2011 / El Lucro en la Educación Escolar. Evidencia y Desafíos Regulatorios / - No. 10
- 2009 / Stochastic Stability in Large Populations
- 2009 / On the Measurement of Poverty Dynamics
- 2009 / Media and Polarization
Columna de Opinión
- 2022 / Aritmética constitucional
- 2021 / Alza del cobre y las familias chilenas
- 2016 / Trump y las desigualdades
- 2016 / Segregación y subdesarrollo
- 2014 / Educar bajo techo
- 2011 / El costo de lucrar
- 2011 / Retraso en inscripción automática
Academic/Professional meeting Presentations
Competitive Research Awards Received
- 2012 / Methods For Behavioral Welfare Economics / - No. 1121016