
Rodrigo Uribe
Ph.D. in Mass Communication, The University of Sheffield, Sheffield, United Kingdon.
Master of Arts Political Communication, The University of Sheffield, Sheffield, United Kingdon.
Psicólogo y Licenciado en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.
Rodrigo Uribe es Profesor Asociado del Departamento de Administración de la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad de Chile.
Actualmente el profesor Uribe realiza labores en:
– Director del Magíster en Marketing, versión Full Time, Escuela de Postgrado, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Director del Magíster en Marketing, versión Weekend, Escuela de Postgrado, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Director del Diplomado Dirección de Marketing, Escuela de Postgrado, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Miembro del Comité Académico del Doctorado en Administración de Negocios, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Miembro del Comité Académico de los programas de Magíster en Marketing, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Integrante Consejo Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Coordinador de línea de Marketing, Escuela de Pregrado, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
– Coordinador de línea de Marketing, Escuela de Postgrado, Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
Marketing, Comunicación de Marketing, Comportamiento del Consumidor y Métodos de Investigación.
Publicaciones en Revistas con Comité Editorial
- 2023 / An international perspective of the academic-practitioner divide in advertising: an exploratory study into its causes and solutions / International Journal of Advertising / - No. 1
- 2022 / Celebrity endorsement using different types of new media and advertising formats / Academia-Revista Latinoamericana de Administracion / - No. 3
- 2022 / Modeling and Evaluating the Effectiveness of AR Advertising and the Moderating Role of Personality Traits / International Journal of Advertising / - No. 4
- 2021 / Determinants of football TV audience: The straight and ancillary effects of the presence of the local team on the FIFA world cup / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH
- 2020 / Mejorar la franja electoral / Revista ANDA: Marcas y Marketing
- 2020 / Do Consumers Evaluate New and Existing Fruit Varieties in the Same Way? Modeling the Role of Search and Experience Intrinsic Attributes / Journal of Food Products Marketing / - No. 8
- 2020 / Disclosing Product Placements of Fast Food to Children: The Importance of Reinforcing the Use of Disclosures and the Age of Children / Health Communication / - No. 11
- 2020 / Varying the Number of FOP Warnings on Hedonic and Utilitarian Food Products: Evidence from Chile / Journal of Food Products Marketing / - No. 2
- 2018 / Worn but still effective: examining the audience data of the Chilean presidential electoral broadcasting (1999-2017) / Cuadernos.info
- 2017 / Brand personality of political parties in Chile: A view from the youngest citizens [Personalidad de marca de los partidos políticos en Chile: Una mirada desde los ciudadanos más jóvenes] / Cuadernos.info
- 2017 / Quién está Dispuesto a Recomendar una Marca en Chile / Revista ANDA: Marcas y Marketing
- 2017 / Should I Say it in English? Exploring Language Effects on Print Advertising among Latin American Bilinguals / International Journal of Advertising / - No. 6
- 2017 / Comparing children's explicit and implicit understanding of advertising and placement on TV / International Journal of Advertising / - No. 6
- 2016 / Los sospechosos de siempre: El precio y la promoción como los componentes peor evaluados de la acción del marketing / Revista ANDA: Marcas y Marketing
- 2016 / Sidedness, commercial intent and expertise in blog advertising / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH / - No. 10
- 2016 / Separate and joint effects of advertising and placement / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH / - No. 2
- 2015 / The effects of TV unhealthy food brand placement on Children: Its separate and joint effect with advertising / APPETITE / - No. 1
- 2015 / Developing campaigns in the context of a disaster: Content of and reactions to advertising following the earthquake in Chile on February 27, 2010 / Disaster Prevention and Management / - No. 1
- 2014 / Audiencias infantiles y comunicación de marketing: ¿Por qué el foco del debate debería dejar de estar solo en la publicidad tradicional? / Revista ANDA: Marcas y Marketing
- 2013 / Evaluating the behavioral effect of junk food advertising and brand placement on children / ANNALS OF NUTRITION AND METABOLISM
- 2013 / Food marketing, children and obesity in Chile. Evidence and challenges for regulation / Communication Research Trends / - No. 2
- 2013 / Exemplars' impacts in marketing communication campaigns / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH
- 2012 / Un momento y ya volvemos"": un análisis de contenido de la publicidad infantil en la televisión chilena" / Comunicacion y Sociedad (Mexico) / - No. 18
- 2012 / Sample size in content analysis of advertising The case of Chilean consumer magazines / International Journal of Advertising / - No. 4
- 2012 / Comparative advertising effectiveness in Latin America: Evidence from Chile / INTERNATIONAL MARKETING REVIEW / - No. 3
- 2011 / Cómo se comportan las audiencias en los megaeventos deportivos: la copa mundial de Fútbol Sudáfrica 2010 / - No. 160
- 2011 / Actitud y Credibilidad hacia la publicidad Post Terremoto
- 2011 / Looking for the audiences: The effect of using partial counterprogramming and a friendlier style of news presentation / INNOVAR-Revista de Ciencias Administrativas y Sociales / - No. 42
- 2011 / Store Brand and National Brand Promotions Attitudes Antecedents / JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH / - No. 3
- 2010 / Cómo cambiaron las estrategias de marketing de las empresas en Chile tras el terremoto / - No. 159
- 2010 / Dossier: información y catástrofe / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) / - No. 26
- 2009 / Factores que influencian la pirateria de música digital desde Internet en Chile / Estudios de Administracion, Universidad de Chile / - No. 1
- 2009 / Gender, age and brand in children's Christmas request: A content analysis of Chilean children's letters to Santa. Género, edad y marca en los pedidos de regalos de los niños: un análisis del contenido de las cartas de los niños chilenos a Santa Claus. / INNOVAR-Revista de Ciencias Administrativas y Sociales / - No. 35
- 2009 / ¿Produce la crisis económica consumidores más racionales? / - No. 157
- 2008 / Estereotipos de Género en la Publicidad: Un Análisis de Contenido de las revistas Chilenas. Gender stereotypes in advertising: A content analysis of Chilean magazines / Academia-Revista Latinoamericana de Administracion / - No. 41
- 2008 / Las estrategias de mediación parental televisiva que usan los padres chilenos. Television Parental Mediation Strategies Used by Chilean Parents / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) / - No. 23
- 2008 / El Product Placement como Herramienta Promocional / - No. 155
- 2007 / Los Estudios de Opinión y su Influencia en las Preferencias de las Personas. The Influence of Opinion Polls on People's Preferences. / Psykhe / - No. 2
- 2007 / Las audiencias de la franja presidencial chilena / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) / - No. 21
- 2007 / La Efectividad de la intensidad de la Comparación y el tipo de anunciante en la publicidad
- 2007 / Are 'sensational' news stories more likely to trigger viewers' emotions than non-sensational news stories? A content analysis of British TV news / European Journal of Communication / - No. 2
- 2006 / Actitud parental hacia la publicidad infantil en Chile: el rol del GSE y de la dicotomía urbano - rural / Estudios de Administracion, Universidad de Chile / - No. 2
- 2006 / La influencia de la Publicidad Televisiva en los niños: ¿Qué sabemos del tema en Chile? / - No. 152
- 2006 / Buscando el Insight del Consumidor: Técnicas Proyectivas, Usos y Limitaciones / - No. 153
- 2006 / Análisis A La Vida Laboral y Familiar De Las Egresadas De Ingeniería Comercial De La Universidad De Chile
- 2006 / ¿Es sexista la publicidad Gráfica Chilena? Comparando evidencia internacional con la realidad chilena / - No. 151
- 2005 / Características de la publicidad infantil chilena en tiempos de mayor acceso a los medios y a los bienes de consumo / Cuadernos de Administracion - Revista Javeriana / - No. 2
- 2004 / The Tabloidization of British Tabloids / European Journal of Communication / - No. 3
Libros
- 2008 / Television y Opinion Pública
Capítulos de libros
- 2017 / Advertising Concepts in Posters of the Main Chilean Political Campaigns (1989-2013): The Same Ideas with Different Words
- 2013 / Government strategic communication in the democratic transition of Chile
- 2007 / Brand placement como herramienta promocional
- 2007 / La emoción en la comunicación pública
Academic/Professional meeting Proceedings
- 2022 / A solution-oriented view on the academic-practitioner divide: A seven-country case study
- 2021 / Motivations behind the brand-related activities on different profile-based social media platforms across different digital native age cohorts
- 2020 / Celebrity endorsement on the internet across different channels and advertising formats
- 2017 / Political election broadcasting in an emerging democracy : are the citizens really watching it?
- 2017 / Explicit and subtle celebrity endorsement among offline and online media
- 2017 / Evaluación y optimización del modelo de franja televisiva electoral chilena desde la perspectiva del comportamiento de las audiencias
- 2010 / Actitud y Credibilidad hacia la publicidad post terremoto
- 2010 / Dossier: información y catástrofe / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) / - No. 26
- 2009 / Factores que influencian la pirateria de música digital desde Internet en Chile / Estudios de Administracion, Universidad de Chile / - No. 1
- 2008 / Las estrategias de mediación parental televisiva que usan los padres chilenos. Television Parental Mediation Strategies Used by Chilean Parents / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) / - No. 23
- 2007 / The influence of advertising on Children's request: The role of age and TV on the kid's bedroom
- 2007 / Los Estudios de Opinión y su Influencia en las Preferencias de las Personas. The Influence of Opinion Polls on People's Preferences. / Psykhe / - No. 2
- 2007 / Las audiencias de la franja presidencial chilena / Cuadernos de información - Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile (Impresa) / - No. 21
- 2006 / Actitud parental hacia la publicidad infantil en Chile: el rol del GSE y de la dicotomía urbano - rural / Estudios de Administracion, Universidad de Chile / - No. 2
- 2005 / Características de la publicidad infantil chilena en tiempos de mayor acceso a los medios y a los bienes de consumo / Cuadernos de Administracion - Revista Javeriana / - No. 2
Columna de Opinión
Academic/Professional meeting Presentations
- 2017 / To Watch or not to Watch:Explaining the Determinants of Consumption of FIFA World Cup Matches on TV in Chile
- 2017 / Use of Celebrity Endorsement in Advertising: A Content Analysis of Chilean Graphic Media
- 2016 / Decoy Effect: Evidence from Chile
- 2015 / Decoy Effect: Evidence from related and subsitute products
- 2015 / Effectiveness of Advertising in Blogs: Impact of Message Sidedness, Communicator Expertise and Advertising Intent
- 2014 / Personalization of Politics in Chile: Examining the voters´perspective
- 2014 / Examining the Decoy Effect in Substitute and Related Products: Evidence from Chile
- 2013 / Is 1+1 more than 2? Cognitive, affective and behavioural effect of the combined use of advertising and placement of junk food on children
- 2013 / The separate and joint effect of advertising and product placement
- 2013 / Predicting the consumption of football matches on TV: Tha case of the FIFA world cup
- 2013 / Children's Implicit and Explicit Understanding of Advertising and Product Placement
- 2013 / Personalization of Politics in Chile: Examining the voters´ perspective
- 2011 / Can Comparative Advertsing Be Effective in Chile
- 2011 / The use of catastrophes as advertising appeal: Content and reactions to advertising following the earthquake in Chile on February 27, 2010.
- 2010 / Marketing Chilean Newscasts.
- 2010 / Sampling in content analysis of advertising: the case of Chilean consumer magazines
- 2010 / The influence of Exemplars in Advertising.
- 2009 / Business and advertising/design students' lay beliefs about how advertising works.
- 2009 / Business and advertising design students lay belief about how advertising works
- 2008 / Sample size in advertising: The case of news magazines.
- 2008 / The depiction of older people in Chilean Magazine Advertising.
- 2006 / Buscando el Insight del consumidor: Técnicas proyectivas en investigación cualitativa.
- 2006 / La Actitud de los padres hacia la publicidad que ven sus hijos.
- 2005 / Las Diferencias de Acuerdo a la Edad y el Género en las Peticiones de Consumo Infantiles.
- 2004 / La Intimización de la Comunicación Política desde la Perspectiva Psicológica
- 2004 / Are Soft Contents Good Predictors of Emotionality?
Competitive Research Awards Received
- 2023 / Modelo técnico y de marketing de una nueva ciruela chilena ultra tardía de exportación / - No. ID23I10301
- 2017 / ¿Sweet Pekeetah?: Un modelo tecnológico-comercial para una nueva variedad chilena de fruta
- 2017 / Evaluación y optimización del modelo de franja televisiva electoral chilena desde la perspectiva del comportamiento de las audiencias / - No. PLU160023
- 2012 / Características de la recepción del product placement dirigido a niños y jóvenes: analizando el caso de la promoción de alimentos y bebidas no Saludables / - No. 1120296
Others